маориф
ТАҲСИЛОТИ ФОСИЛАВӢ. ЧАНД ПАҲЛУИ ЯК ПРОБЛЕМА
Яке аз шаклҳои муосири таҳсилот, ки дар ҷаҳони муосир аҳамияти вижа касб карда истодааст, таҳсилоти фосилавӣ мебошад. Ин тарзи таҳсил на танҳо барои дохилшавӣ ба донишгоҳҳои хориҷӣ, балки дар дохили Тоҷикистон низ татбиқи васеъ бояд дошта бошад.
Чун 93 дарсади ҳудуди кишвари моро кӯҳҳо ташкил мекунанд ва дар фаслҳои тирамоҳу зимистон метавон аз усули таҳсилоти фосилавӣ кор гирифт. Донишҷӯ тавассути интернет имтиҳону санҷишҳоро супорад ва вақту маблағро сарфа намояд. Ҳарчи бештар ба таълим фаро гирифтани аҳолии деҳоти дурдастро низ бо ин шакли муосири таълим таъмин намудан мумкин аст.
Мутахассисон бар он назаранд, ки таҳсилоти фосилавӣ шакли нав мебошад, ки ҳамаи сифатҳои шаклҳои мавҷударо ба ҳам мепайвандад. Ба ақидаи олими рус В. А. Чистяков, рушди технологияҳои иттилоотии ҷаҳонӣ, такмили мунтазами сохтори онҳо ва сифати хизматрасонӣ дар замони ҳозира имкон медиҳанд, ки ҳамкории самарабахши байни субъектҳои раванди таълим бештар имконпазир гардад.
Бо назардошти рушди илму маориф ва низоми таҳсилот Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ – Пешвои миллат, Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба ин масъала диққати махсус зоҳир намуда, иброз доштанд, ки дар шароити имрӯза раванди таълиму тадрисро бе истифодаи васеи воситаҳои техникӣ ва технологияҳои муосир тасаввур кардан ғайриимкон аст. Имрӯзҳо вақти он расидааст, ки ба усули анъанавии таҳсили ғоибона хотима бахшида, таҳсилоти фосилавӣ ба роҳ монда шавад. Дар баробари ин, самаранок ба роҳ мондани таҳсилоти салоҳиятнок ва давра ба давра ҷорӣ намудани он дар ҳамаи зинаҳои таълим талаби замон мебошад.
Баъзе муассисаҳои таълимӣ дар ин самт ба дастовардҳои муайян ноил шудаанд. Барномаи ягонаи идоракунии раванди таҳсилоти фосилавӣ дар муассисаҳои таҳсилоти олии касбии Ҷумҳурии Тоҷикистон тибқи талаботи Вазорати маориф ва илм оид ба татбиқи шакли таҳсилоти фосилавӣ, ҳамчунин, нишондиҳандаҳои дигари танзимкунандаи раванди таълим ва назорати сатҳи сифати таҳсилот омода ва мавриди истифодаи муассисаҳои таҳсилоти олии касбии кишвар қарор гирифтаанд.
Ин низом дар Донишгоҳи миллии Тоҷикистон, Донишгоҳи давлатии тиҷоратии Тоҷикистон, Донишгоҳи техникии Тоҷикистон ба номи академик Муҳаммад Осимӣ, Донишкадаи технология ва менеҷменти инноватсионӣ дар шаҳри Кӯлоб бомуваффақият ҷараён дорад. Аммо ҷараёни татбиқи шакли таҳсилоти фосилавӣ дар умум ба мушкилиҳо рӯ ба рӯ гардида, дар ин самт ташаббускорӣ байни мактабҳои олӣ ва миёна кам ба мушоҳида мерасад.
Дар ин самт мушкилоти робита бо омӯзгор ва донишҷӯён, дар ҳама ҷо дастрас набудани шабакаи интернет, таҷрибаи ками истифода аз технологияҳои информатсионӣ аз мушкилоти асосӣ маҳсуб меёбанд.
Мақсади асосии амалигардонӣ ва рушди таҳсилоти фосилавӣ ба шаҳрвандон дар ҳама гӯшаю канори кишвар ва хориҷ аз он пешниҳод намудани шароити таълими пешрафта, баланд бардоштани дараҷаи таҳсилот аз ҳисоби истифодаи иқтидори илмӣ ва таълимии донишгоҳҳо, академияҳо, донишкадаҳо, марказҳои такмили ихтисос ва азнавтайёркунии мутахассисон мебошад. Таҳсилоти фосилавӣ ба тамоми шахсон, новобаста аз маҳали ҷойгиршавии онҳо, барои гирифтани таҳсили босифат ва дар айни замон нисбат ба таҳсилоти анъанавӣ бо хароҷоти нисбатан кам имкон фароҳам меорад.
Дар заминаи афзалиятҳои ёдшуда, низоми таҳсилоти фосилавӣ дар Тоҷикистон зарур ва талаби замон аст.
Азамат ДАВЛАТОВ, ассистенти кафедраи ҳуқуқи
Донишгоҳи давлатии тиҷорати Тоҷикистон
Баёни ақида (0) Санаи нашр: 15.07.2019 №: 133 Мутолиа карданд: 1935