logo

маориф

ТАЪЛИМИ АСАРҲОИ ДРАМАВӢ. ОНРО ЧӢ ГУНА БОЯД АМАЛӢ НАМУД?

Таълими асарҳои драмавӣ дар муассисаҳои таҳсилоти миёнаи умумӣ вобаста ба хусусиятҳои жанрӣ, моҳият ва табиаташон фарқиятҳои хос доранд. Асарҳои драмавӣ барои саҳна навишта мешаванд. Ба гуфтаи Константин Станиславский: «Танҳо дар пешайвони театр асари саҳнавиро бо тамоми ҳастиву моҳияташ донистан мумкин аст».
Азбаски дар асарҳои драмавӣ мавқеи муаллиф, шахсияти ӯ (қаҳрамони лирикӣ) ниҳон аст, ба хонанда зарур аст, ки бо мулоҳизакорӣ ва бе пешниҳоду тавсияҳои муаллиф тамоми ҷузъиёти асари драмавиро чун; реплика, монолог, диалог, ремарка (эзоҳ ва қайдҳои ҷудогонаи драматург) тасаввур карда тавонад ва, ба ин восита вақт, ҷои амалиёт, ҳолату вазъияти муҳити зисти қаҳрамонро дар мадди назар дошта бошад. Азбаски яке аз рукнҳои асосии таълими асарҳои драмавӣ дар дарси адабиёт хониши асар аст, хонанда зимни он бояд тинат ва мақсаду мароми қаҳрамонро пурра шиносад. Мақсад аз таҳлилу таълими асарҳои драмавӣ дар мактаб ошкор сохтани моҳият ва хосияти конфликтҳои ҳаёт ва зиддиятҳои шадиди зиндагии воқеист. Зеро дар маркази осори драмавӣ маҳз зиддиятҳои шадиди ҳаёт қарор мегирад.
Хониши асарҳои драмавӣ, асосан, мисли асарҳои эпикӣ ба тариқи хониши мустақилонаи хонандагон гузаронда мешавад. Ҷараёни таҳлили асарҳои драмавӣ низ ба ду ҷузъ: аввал хониши асар ва, сипас, ба таҳлили он сахт марбут аст.
Ҳангоми таҳлилу таълими асарҳои драмавӣ гузарондани машғулияти муқаддимавӣ ҳатмӣ аст. Ин машғулият бояд дар асоси сухани муқаддимавӣ оид ба мавзӯъ, мундариҷаи ғоявӣ ва моҳияти асосии пйесаи омӯхташаванда сурат гирад. Ин машғулият барои он зарур аст, ки дар
асарҳои драмавӣ шарҳу эзоҳи муаллиф бобати характери асар ва муаммоҳои асосии он норавшан. Маҳз надонистан ва нафаҳмидани ҳамин ҷузъу унсурҳо барои кушодани моҳияти мавзӯъ монеъ мегардад. Бинобар ин, омӯзгорро лозим аст, ки суҳбати муқаддимавиро ба шарҳу тавзеҳи ҳамин гуна масъалаҳо бахшад.
Азбаски дар ҳар як асари драмавӣ воқеияти муайяни таърихӣ таҷассум меёбад, як қисми машғулиятро ҳамчун заминаи мавзӯъ,  роҷеъ ба шарҳи муфассали моҳияти воқеаҳои таърихӣ бахшидан зарур аст. Ҳар як асари драмавӣ ғояи худро дорад. Кушодани моҳияти масъалаҳои асосие, ки боиси таълифи асар гардидааст, маҳз ба зиммаи омӯзгор аст.
Зимни таълими асарҳои драмавӣ мутахассисон ду усулро пешниҳод менамоянд. Бархе аз онҳо бар он муътақиданд, ки ҳангоми таълими асарҳои драмавӣ хониш ва таҳлилу тафсири тамоми ҷузъҳои намоишнома ҳатмист. Қисми дигаре аз методистон ҷоиз мешуморанд, ки таҳлилу тафсир ва хониши баъзе қисматҳои намоишномаҳо кифоя аст. Интихоби услуби мувофиқ аз худи омӯзгор вобаста аст. Танҳо ҳамин ҷиҳатро набояд аз хотир фаромӯш кард, ки хонанда бояд пеш аз омӯзиш ва таҳлили асари драмавӣ дар бораи асари мавриди омӯзиш тасаввуроти комил дошта бошад.
Дар аксари ҳолатҳо ҷоиз аст, ки омӯзгор ҳангоми омӯхтани асарҳо хонандагонро ба таҳлили қисматҳои алоҳидаи асар омода сохта, масъалаҳои асосию марказии он: ғоя ва идеяро ҳадафи муҳокимаи худ қарор диҳад. Дар кушодани ин гуна масъалаҳо интихоб намудани эпизодҳо шарти муҳим аст.
Дар таълими асарҳои драмавӣ гузарондани машғулияти ҷамъбастӣ низ муҳим аст. Дар ин гуна машғулиятҳо омӯзгор метавонад дар асоси сюжети намоишнома ҳолати саҳнавиро созмон диҳад. Дар ин маврид нақшҳо байни талабагон тақсим шуда, иҷрои он аз ҷониби омӯзгор назорат мешавад. Ин тарзи дарсдиҳӣ якнавохтию якрангии машғулиятҳои синфиро барҳам медиҳад.
Дар баробари таълими асарҳои драмавӣ такмили дониши назариявии хонандагон низ шарт аст. Ин ҷиҳати масъаларо омӯзгор метавонад дар машғулияти муқаддимавӣ ё хотимавӣ амалӣ намояд. Зеро шарҳи мафҳумҳои «парда», «намоиш», «драматизми воқеаҳо», «монолог», «диалог», «реплика», «ремарка», «саҷъияи образҳо», «конфликт дар драма» хоҳу нохоҳ барои омӯзгор зарур мегардад. Инчунин, хонанда бояд дар асоси дониши худ фарқи байни «мазҳака», «драма», «фоҷиа» - ро донад.
Ҳамин тариқ, моҳияти асосии таълими асарҳои саҳнавӣ дар он зоҳир мегардад, ки таҳлили чунин асарҳо дар муассисаи таълимӣ на фақат барои тарбияи хонанда муҳим аст, балки ӯро бо ҳамин роҳ ҳамчун тамошобин ба камол расондан имконпазир мегардад. Зеро асари драмавӣ як намоиши одии саҳнавӣ набуда, балки асари бадеӣ низ мебошад.

Матлуба САИДОВА, омӯзгори МТМУ № 60, ноҳияи Рӯдакӣ


Баёни ақида (0)    Санаи нашр: 24.12.2019    №: 246 - 247    Мутолиа карданд: 2360
31.01.2023


ДАВЛАТАЛӢ САИД ДАР ШАҲРИ КӮЛОБ

АЗ НИШАСТҲОИ МАТБУОТӢ

ВАО: “Теъдоди қурбониёни ҳамлаи террористи маргталаб дар Пешовар ба 72 нафар расид”

Ҷаҳон дар як сатр

ТАҶЛИЛИ БОШУКӮҲИ САДА ДАР ХАТЛОН

НАМОЯНДАИ ШИРКАТИ CNPC ДАР ХАТЛОН

ХАТЛОН. БАРДОШТИ ИХТИСОСӢ АЗ ҶАЛАСАИ НАЗОРАТӢ

СОЗМОНИ ҲАМКОРИИ ИҚТИСОДӢ. ТОҶИКИСТОН ДАР ТАҲКИМИ ФАЪОЛИЯТИ СОЗМОН НАҚШИ МУАССИР ДОРАД

27.01.2023


БМТ. ПАЁМ САРМАШҚИ ФАЪОЛИЯТ ХОҲАД БУД

25.01.2023


Вохӯрии вазирони корҳои хориҷии Тоҷикистон ва Ӯзбекистон

ТАЪСИСИ АВВАЛИН МАРКАЗИ ҒИЗОИ МАКТАБӢ

МУЛОҚОТ БО САФИРИ ҚАЗОҚИСТОН

23.01.2023


Ҷаҳон дар як сатр

14 май дар Туркия интихоботи президентӣ баргузор мешавад

«САЪБА»

17.01.2023


САМАРАНОКИИ ФАЪОЛИЯТ ВА ШАФФОФИЯТ

Мулоқоти Имангали Тасмагамбетов бо Сергей Поспелов

Игор Черевченко – сармураббии “Истиқлол”

16.01.2023


БОЗИҲОИ ОЛИМПӢ-2024

13.01.2023


ШАМЪИ ХОТИРА

11.01.2023


Муроҷиатномаи Раиси шаҳри Душанбе ба сокинони пойтахт

Санаи муҳорибаи аввалини Нурулло дар UFC аниқ шуд

ХОРУҒ. ҶАЛАСАИ ҶАМЪБАСТИ ФАЪОЛИЯТИ СОЛОНА

10.01.2023


БА АЗНАВБАҚАЙДГИРИИ СИМКОРТҲО МУҲЛАТИ КАМ МОНД

ҲИСОР. ДАР АРАФАИ СОЛИ НАВ 217 СОКИНИ ШАҲР СОҲИБИ ЗАМИН ШУД

ДБССТ. ҲАМКОРИҲОИ БАЙНАЛМИЛАЛӢ ВУ-СЪАТИ ТОЗА МЕГИРАНД

Пешниҳоди Александр Лукашенко

Ҷаҳон дар як сатр

ҶИУ-ҶИТСУ

Таҳкими ҳамкориҳои Тоҷикистон ва Ӯзбекистон

ТЕННИС

БОХТАР. ҒОЛИБОНИ ОЗМУНҲО ҚАДР ШУДАНД

ФАЙЗОБОД. ШАРҲУ ТАВЗЕҲИ ПАЁМ

09.01.2023


ХОРУҒ. БО ДАСТУРИ РУСТАМИ ЭМОМАЛӢ ДАР МАҲАЛЛАИ ТИРЧИД КӮДАКИСТОН СОХТА МЕШАВАД

03.01.2023


«ВЗЛЁТ ПЕРЕД ЗАКАТОМ»


Дар сомонаҳои дигари Тоҷикистон хонед